S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

RYCHLÝ KONTAKT

PTEJTE SE NÁS NA COKOLIV
tel: 608 979 799, 602 703 244
info@abcautohifi.cz


Reproduktory do auta

Chceme Vám maximálně pomoci i při výběru reproduktorů do auta. Reproduktory do auta vybíráme podle několika parametrů:

 

1. VELIKOST A TVAR REPRODUKTORŮ

 

Základním rozdělením je rozdělení podle velikosti a tvaru reproduktoru, kdy výchozím předpokladem je, do jak velkého otvoru ( prostoru ) chceme reproduktory umístit. V dnešní době jsou nejpoužívanějšími reproduktory rozměrové kategorie 165 mm, ale i 130 mm, 100 mm, případně oválné 6"x 9", určené převážně do zadního odkládacího plata vozidla.

 

Montážní otvory a rozteče šroubů pro nejpoužívanější rozměrové kategorie:

 

 

Rozměrová kategorie reproduktoru (mm)

Přibližný průměr montážního otvoru (mm min.) Rozteč montážních otvorů pro šrouby přes střed reproduktoru (mm) Rozteč sousedních montážních otvorů pro šrouby (mm)
200 (8") 186 202 143
165 (6,5") 144 155 110
130 (5") 111 121 97
100 (4") 105 117 84

 

2. PROVEDENÍ REPRODUKTORŮ

 

Provedení reproduktorů dělíme v zásadě na dvě skupiny. Reproduktory komponentní a reproduktory koaxiální. Reproduktory komponentní jsou konstruovány tak, že jednotlivá pásma (basy, středy, výšky,) jsou od sebe montážně oddělena.  To znamená, že dvoupásmový komponentní reproduktor sestává z basového nebo středobasového reproduktoru a z odděleného výškového reproduktoru, který se montuje zvlášť. Ve většině moderních vozidel je již rozmístění reproduktorů koncipováno pro reproduktory komponentní. Důvodem je hlavně směrovost vysokých kmitočtů neboli výšek. Výšky se totiž šíří nejlépe ve směru natočení výškového reproduktoru. Ideální poslech by byl v případě natočení přímo na uši posluchače. V praxi to ale uskutečnit nelze vzhledem k požadavkům na estetiku uvnitř vozu. Řeší se to tedy alespoň tak, že se výškové reproduktory umísťují zvlášť a to do přístrojové desky, případně do vnitřního prostoru pro vnější zpětná zrcátka. Středobasové reproduktory pak potřebují dostatečnou ozvučnici, a proto se umísťují převážně do dveří vozidla. Tam, kde nelze namontovat reproduktory komponentní nebo nejsou vysoké nároky na kvalitu zvuku, se používají reproduktory koaxiální. Ty jsou konstruovány tak, že výškový reproduktor je již z výroby umístěn přímo na těle reproduktoru středobasového.

 

3. VÝKON REPRODUKTORŮ

 

Výkon reproduktoru je dán vesměs dvěma veličinami. RMS (jmenovitým, trvalým) výkonem a maximálním (špičkovým, příp. hudebním) výkonem. Pro výběr reproduktorů je důležitý výkon RMS, zvaný také jmenovitý nebo trvalý. Základní zásadou je, že RMS výkon reproduktorů by neměl být nižší než RMS výkon autorádia nebo zesilovače. Například pokud má autorádio trvalý (RMS) výkon 4 x 25 W,tedy 25 W na 1 kanál, pak by trvalý (RMS) výkon reproduktoru neměl být nižší než 25 W. Pro zapojení reproduktorů přímo na autorádio doporučujeme reproduktory s RMS výkonem 25 - 100 W. Je důležité vědět, že výkon reproduktoru má pramálo společného s celkovou hlasitostí celé audiosoustavy, rozhodující je výkon autorádia nebo zesilovačů. Proto i reproduktor s výkonem 200 W RMS nemusí hrát hlasitěji než reproduktor s výkonem 50 W, pokud je připojen ke stejnému zařízení.

 

4. POČET PÁSEM REPRODUKTORŮ

 

Reproduktory do auta jsou většinou rozděleny do 1 až 4 pásem pro dosažení standardního až vysoce kvalitního přednesu. Znamená to, že celkové zvukové spektrum (kmitočtový rozsah) je rozděleno např. na basy, středy, výšky a ty jsou pak vyzařovány každým pásmem reproduktoru zvlášť. V praxi to tedy znamená, že u tzv. koaxiálních reproduktorů jsou na základním reproduktoru přichyceny ještě středový a výškový reproduktor a tím tvoří třípásmový reproduktor. To stejné platí i pro dvoupásmový, případně čtyřpásmový reproduktor. Obdobně to platí i pro reproduktory komponentní, s tím rozdílem, že reproduktory, rozšiřující počet pásem nejsou přichyceny k středobasovému, případně basovému, ale jsou samostatně mimo něj. Lze je tak umístit na jiné místo, než základní středobasový reproduktor. Zpravidla platí, že čím více pásem, tím lepší přednes. Neplatí to ale vždy a proto jednopásmový (širokopásmový reproduktor) může hrát i lépe než čtyřpásmový. Důležeté v tomto ohledu jsou zkušenosti a dobře míněná rada.

 

5. CITLIVOST REPRODUKTORŮ

 

Další veličinou, která určuje výběr reproduktorů do auta, je citlivost (sensitivity). Ta je uváděna v technických datech reproduktorů v decibelech (dB). Citlivější reproduktor do auta bude hrát vždy hlasitěji než méně citlivý i bez použití zesilovače. To znamená, že reproduktor, který má uváděnou citlivost 92 dB bude hrát po připojení na stejné autorádio podstatně hlasitěji než reproduktor s citlivostí 88 dB. Citlivější reprodutory jsou ale také náchylnější na poškození vysokým výkonem. Pro originální autorádia, která nechceme měnit za lepší, jsou vzhledem k jejich nižším výkonům vhodné reproduktory s vyšší citlivostí.

 

5. KMITOČTOVÝ ROZSAH REPRODUKTORŮ

 

Dalším měřítkem pro správný výběr reproduktorů je jejich kmitočtový rozsah uváděný v jednotkách Hertz (Hz). Obecně platí, že čím je kmitočtový rozsah větší, tím je přednes reproduktoru od basů až po výšky lepší. Nízké kmitočty vyjadřují přednes basů, vysoké kmitočty přednes výšek. Pro kvalitu zvuku jsou důležité jak nízké basy, tak kvalitní výšky. Například reproduktor s kmitočtovým rozsahem 100 - 10.000 Hz bude hrát podstatně hůře v basech i výškách než reproduktor s rozsahem 65 - 20.000 Hz.

 

6. IMPEDANCE REPRODUKTORŮ

 

Impedance reproduktorů je definována jeko jejich odpor při určitém kmitočtovém zatížení. Pro výběr správných reproduktorů do auta platí, že impedance reproduktorů nemá být nižší, než je impedance uvedená výrobcem autorádia. Ta je u všech moderních autorádií 4 ohmy. Pokud použijeme reproduktory s impedancí vyšší, dojde k úbytku výkonu. Pokud použijeme reproduktory do auta s impedancí nižší, dojde sice k navýšení výkonu, ale za cenu vyššího zkreslení. Navíc i přes značnou odolnost zesilovače v současných autorádiích riskujeme jeho poškození.

 

 

Pro více informací nás neváhejte kontaktovat na telefonních číslech 608 979 799 nebo 602 703 244. Dotazy možné také emailem na autex@autex.cz nebo info@abcautohifi.cz .

 

YTAzYjc3M